Twins, Tri Fins, Twinzer et Quad
- Olivier44
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Re: Twins, Tri Fins, Twinzer et Quad
Le quad selon Starboard :
Re: Twins, Tri Fins, Twinzer et Quad
bientot ca va etre plus fort que les rasoirs (ceux a qui on rajoute une lame tt les ans !!!)
Ou alors accrocher un poulpe sous la board
Beuz
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Beuz
Pearl, Tama et boules Quies !!!!
- francois
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Re: Twins, Tri Fins, Twinzer et Quad
+1 avec Beuz !
- Olivier44
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Re: Twins, Tri Fins, Twinzer et Quad
Le quad à 4 straps par Kauli Seadi : http://www.windmag.com/News/3533-quad-4 ... traps.html
"L’un des plus sérieux candidats au titre de champion du monde de vagues, Kauli Séadi, travaille énormément au développement de ses planches. Il est à l’origine du déferlement de Twin fin sur le marché des planches de vagues, chez quasiment toutes les marques (à l’exception de Naish).
Le Brésilien s’inspire du milieu du surf. Mais il revient aussi sur ses propres idées, sans cesse à la recherche de la meilleure combinaison shape/ailerons possible. A Pozo cet été, il est revenu au single fin quand tous ses concurrents étaient en twin fin. A Sylt, hier, c’est en Quad qu’il a fait la compétition. 4 ailerons, mais pas seulement. Sa planche était équipée d’un 4ème footstrap, comme Robby Naish à la grande époque. Pourquoi ?
Kauli Séadi : «Rien de bien particulier, c’est juste pour remonter au vent. Mon footstrap arrière a une position très reculée pour avoir un parfait écart de pied au surf. Ce footstrap ajouté devant le strap arrière me permet de mieux remonter au vent en toute confiance et de passer des mousses qu’il faut parfois sauter sans avoir à bouger mes pieds à des moments critiques»"
"L’un des plus sérieux candidats au titre de champion du monde de vagues, Kauli Séadi, travaille énormément au développement de ses planches. Il est à l’origine du déferlement de Twin fin sur le marché des planches de vagues, chez quasiment toutes les marques (à l’exception de Naish).
Le Brésilien s’inspire du milieu du surf. Mais il revient aussi sur ses propres idées, sans cesse à la recherche de la meilleure combinaison shape/ailerons possible. A Pozo cet été, il est revenu au single fin quand tous ses concurrents étaient en twin fin. A Sylt, hier, c’est en Quad qu’il a fait la compétition. 4 ailerons, mais pas seulement. Sa planche était équipée d’un 4ème footstrap, comme Robby Naish à la grande époque. Pourquoi ?
Kauli Séadi : «Rien de bien particulier, c’est juste pour remonter au vent. Mon footstrap arrière a une position très reculée pour avoir un parfait écart de pied au surf. Ce footstrap ajouté devant le strap arrière me permet de mieux remonter au vent en toute confiance et de passer des mousses qu’il faut parfois sauter sans avoir à bouger mes pieds à des moments critiques»"
- Olivier44
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Re: Twins, Tri Fins, Twinzer et Quad
Why do we need so much fin area for multi- fin wave boards ? http://www.mauiultrafins.com/MUF7_engli ... oards.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Discussed is how much fin area is needed for multi-fin boards compared to a single fin board.
Multi-fin boards have been developed by utilizing shorter fins than one single fin in order to improve agility for wave riding.
The required fin area can be illustrated by a simple sketch showing different multi fin configurations from the rear in a tight turn- example the graph of 45 degrees or more of bank angle.
For different fin configurations some of the fins are partially or completely out of the water and therefore not performing under those conditions. That means fin area is reduced in a tight turn.
In order to be stable and to have no spin out the remaining fin area must be equal to the single fin area.
The result is that the total fin area must exceed the single fin area.
If we set the single fin area to one it can be illustrated how much fin area must be provided by assuming that the remaining fins in the water must provide the same fin area as a single fin.
The results are :
Single fin area = 1
Twin fin area = 1,33 (33% more area than single fin configuration)
Tri-fin area = 1,33 -1,5 (33% to 50% more area than single fin configuration)
Quad-fin area = 2,0 (100% more area than single fin configuration)
Twin-Quad fin area = 1,66 (66% more area than single fin configuration)
As an example : assuming a single wave fin of 22 cm with 200 sq cm is adequate for a single fin wave board then :
the Twin fin board should have an area of 266 cm sq cm
the Tri-fin board 266 - 300
the Quad fin board 400
the Twin-Quad board 332
Twin-Quad = Twin fin board with thruster
We should have in mind that 400 sq cm fin area is identical to a 48 cm slalom fin!!
That means that there is twice as much fin area installed in a Quad fin board than necessary in order to improve the turning response.
The additional fin area of multi-fin boards help to improve upwind performance but provide more drag compared to a single fin configuration. Further flow interaction between short distant fins reduces their efficiencies.
Further there is a mode switching, in tight turns some fins are ‘out’ while at normal sailing all fins are ‘in’.
Source : U-Ride
Discussed is how much fin area is needed for multi-fin boards compared to a single fin board.
Multi-fin boards have been developed by utilizing shorter fins than one single fin in order to improve agility for wave riding.
The required fin area can be illustrated by a simple sketch showing different multi fin configurations from the rear in a tight turn- example the graph of 45 degrees or more of bank angle.
For different fin configurations some of the fins are partially or completely out of the water and therefore not performing under those conditions. That means fin area is reduced in a tight turn.
In order to be stable and to have no spin out the remaining fin area must be equal to the single fin area.
The result is that the total fin area must exceed the single fin area.
If we set the single fin area to one it can be illustrated how much fin area must be provided by assuming that the remaining fins in the water must provide the same fin area as a single fin.
The results are :
Single fin area = 1
Twin fin area = 1,33 (33% more area than single fin configuration)
Tri-fin area = 1,33 -1,5 (33% to 50% more area than single fin configuration)
Quad-fin area = 2,0 (100% more area than single fin configuration)
Twin-Quad fin area = 1,66 (66% more area than single fin configuration)
As an example : assuming a single wave fin of 22 cm with 200 sq cm is adequate for a single fin wave board then :
the Twin fin board should have an area of 266 cm sq cm
the Tri-fin board 266 - 300
the Quad fin board 400
the Twin-Quad board 332
Twin-Quad = Twin fin board with thruster
We should have in mind that 400 sq cm fin area is identical to a 48 cm slalom fin!!
That means that there is twice as much fin area installed in a Quad fin board than necessary in order to improve the turning response.
The additional fin area of multi-fin boards help to improve upwind performance but provide more drag compared to a single fin configuration. Further flow interaction between short distant fins reduces their efficiencies.
Further there is a mode switching, in tight turns some fins are ‘out’ while at normal sailing all fins are ‘in’.
Source : U-Ride
- Olivier44
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Re: Twins, Tri Fins, Twinzer et Quad
5, 4, 3. Au choix avec le Tabou Quadster 2012 !
- Olivier44
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Re: Twins, Tri Fins, Twinzer et Quad
Et de 6 (à moins que Photoshop pour le 1er Avril) !
Just picked my new board!!! New 6fin inline configuration reduces drag on the center fin, while providing more lift in under-powered conditions! I can use a smaller sail because of the extra lift!!! Simply amazing!!! Johann Meya
Just picked my new board!!! New 6fin inline configuration reduces drag on the center fin, while providing more lift in under-powered conditions! I can use a smaller sail because of the extra lift!!! Simply amazing!!! Johann Meya
Re: Twins, Tri Fins, Twinzer et Quad
ca devient du délire !!! A quand la mode du single
Patrik Air 145 + GSF 8
Tabou 66 + Gun Vector 7 / 6.3 / 5.6
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- Angello
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Re: Twins, Tri Fins, Twinzer et Quad
Photoshop car il n'y a pas d'ombre sur les ailerons situés au centre!
Joli poison d'avril!
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RRD X-fire V5 114 - Loft Blade 7.0 - ERD Fastlane EVO
JP Hydrofoil 135 FWS - Phantom Iris X 6.6 - Lokefoil Envol 2016
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- francois
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Re: Twins, Tri Fins, Twinzer et Quad
On dirait un thruster auquel deux petits aileron auraient été rajoutés un peu à l'arrache.
Re: Twins, Tri Fins, Twinzer et Quad
Josh Angulo en single et planche de 105 litres, n'est pas passé pour un manchot a la Torche.
Je remercie ceux qui m'ont permis de franchir les 40 noeuds: ronan pour la naish / gozo pour l'aileron / mon garmin